Publicerad: 2006-06-01

Umeåprofessor ledamot i Ryska Vetenskapsakademien

NYHET Lennart Stenflo, professor i fysik vid Umeå universitet, har blivit invald som ledamot i Ryska Vetenskapsakademien.

Professor Lennart Stenflo, som sedan 1970-talet har arbetat med plasmafysik och rymdfysik vid ett flertal forskningsinstitut i Ryssland, blev förra året rysk hedersdoktor. Han är också medlem i Nobelkommittén för fysik, och sitter i Kungliga Vetenskapsakademien. Nu har han dessutom blivit invald som ledamot i Ryska Vetenskapsakademien. Det är ytterst få västeuropeiska forskare som sitter i Ryska Vetenskapsakademien. Genom årets inval ser Lennart Stenflo därför ökade möjligheter att förstärka Rysslands band till omvärlden och Umeå universitet.

För ytterligare information, kontakta:
Gert Brodin, professor i fysik, Umeå universitet, tel: 090-786 57 71, e-post: gert.brodin@physics.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson