Publicerad: 2013-01-30

Umeåprofessor ny ledamot i SCAS

NYHET Uppsala universitet har beslutat att utse professorn i etnologi, Britta Lundgren, Umeå universitet, till ledamot i styrelsen för Kollegiet för samhällsforskning, SCAS, för perioden 2013-02-01 till 2015-12-31.

Britta Lundgren
Kollegiet spelar en unik roll när det gäller att stödja forskare bortom doktorsexamen. Dess nationella spetsforskningsprogram, Pro Futuris, initierades 1999 i samverkan med Riksbankens Jubileumsfond (RJ) och Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (STINT).

Vid fyra tillfällen har sammanlagt 18 forskare efter en nationell urvalsprocess antagits till fleråriga tjänster. Programmet befinner sig i en expansionsfas och är nu ett återkommande inslag i RJ:s forskningsstöd.

Läs mer om Kollegiet för samhällsforskning (SCAS)

Redaktör: Per Melander