Publicerad: 2013-02-01

Umeåprofessor ny ledamot i Svensk-isländska samarbetsfonden

NYHET Lars-Erik Edlund, professor vid institutionen för språkstudier, Umeå universitet, är en av tre ledamöter som regeringen den 31 januari omförordnat till Stiftelsen Svensk-isländska samarbetsfonden för perioden 2013-2015.

Lars-Erik Edlund
 Sveriges respektive Islands regering utser tre ledamöter var.
Sveriges ledamöter är: Göran Montan, riksdagsledamot (m), Lars-Erik Edlund, professor, Eva Smekal, f.d. sekretariatschef
Islands ledamöter är: Elfa Ýr Gylfadóttir, kontorschef, Páll Valsson, förlagsredaktör, Ásdís Eva Hannesdóttir, direktör
Sveriges regering beslöt den 2 februari 1995 att bilda Stiftelsen Svensk-isländska samarbetsfonden. Fondens tillkomst motiverades ursprungligen som en gåva med anledning av Republiken Islands 50-årsdag 1994 och tre miljoner svenska kronor tillfördes fonden för att främja svensk-isländskt samarbete. Stiftelsens fondkapital uppgår i nuläget till drygt fyra miljoner kronor.

Redaktör: Per Melander