Publicerad: 2018-12-07

Umeåprofessor ny ordförande i UArctic

NYHET Peter Sköld, professor och föreståndare för Arktiskt centrum vid Umeå universitet (Arcum), har valts till ny ordförande för University of the Arctic (UArctic) Board of Governors för den kommande treårsperioden. UArctic är en nätverksorganisation med 203 universitet, högskolor och forskningsinstitut som medlemmar. De är till merparten hemmahörande i de åtta arktiska länderna men även länder som Kina, Japan, Storbritannien, Tyskland och Frankrike är representerade.

Text: Per Melander

Att stärka samarbeten inom arktisk forskning och utbildning är UArctics huvudsakliga målsättning. Detta görs främst genom de ca 50 tematiska nätverk och institut som samlar forskare från olika länder i gemensamma projekt och kursinitiativ.

– Därtill finns mobilitetsprogrammet North2North för studenter som vill tillbringa en period på ett universitet utanför hemlandet och UArctic driver också utbildningsprogrammet Circumpolar Studies, säger Peter Sköld och fortsätter:

– Genom kraftfulla samarbeten strävar UArctic till att stärka kapaciteten i norr att möta de förändringar som bland annat består i klimatförändringar, globalisering, geopolitiska system och kulturer i omvandling. UArctic har även omfattande internationella uppdrag och har observatörsstatus i Arktiska rådet.

Peter Sköld har deltagit i UArctics arbete allt sedan starten för 20 år sedan, först som Umeå universitets ledamot i UArctic Council, därefter i olika kommittéer och arbetsgrupper. 2016 valdes han in som ledamot i det högsta beslutande organet, UArctic Board of Governors, och nu blir han dess första ordförande från Sverige.

Läs mer om UArctic

För mer information, kontakta gärna:

Peter Sköld