Publicerad: 2017-11-06

Umeåprofessor ska leda vetenskapligt programråd i världsförbund för fysioterapi

NYHET Charlotte Häger, professor i fysioterapi vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, blev nyligen vald till att som ordförande leda det internationella vetenskapliga programrådet inför nästa världskongress för World Confederation for Physical Therapy (WCPT).

I det internationella förbundet för fysioterapi (tidigare sjukgymnastik) ingår över 350 000 fysioterapeuter i 113 nationella medlemsorganisationer, varav svenska Fysioterapeuterna är ett.

– Det är verkligen hedrande att få detta uppdrag efter en noggrann selekteringsprocess utifrån ett startfält av kandidater av etablerade forskare från hela världen, säger Charlotte Häger.

– Jag ser uppdraget som ett kvitto på att svensk fysioterapi och forskning inom området står sig väl i internationell konkurrens och inte minst vad vi gör här vid Umeå universitet. Det här är också en stor möjlighet att vara med och påverka utvecklingen inom fysioterapi internationellt, i strävan att det kliniska arbetet blir allt mer evidensbaserat utifrån forskning.

Charlotte Häger är första person att få detta uppdrag från ett land som inte har engelska som modersmål. Hon är även första svensk att ha ett liknande större förtroendeuppdrag inom WCPT. Charlotte Häger har varit engagerad med förtroendeuppdrag för det Europeiska fysioterapeutförbundet inom forsknings- och utbildningsfrågor de senaste 13 åren.

Som ordförande för WCPTs Congress Programme Committee ska Charlotte Häger leda förbundets strategiska arbete med att utveckla och presentera forskning inom fysioterapi på nästa världskongress i Genève, Schweiz, 2019. Till sin hjälp har hon ett tiotal invalda rådsmedlemmar från alla världens regioner samt WCPTs sekretariat, som är baserat i London.

World Confederation for Physical Therapy grundades 1951. Som världsförbund har WCPT som mål att främja fysioterapi som profession och att förbättra global hälsa genom att uppmuntra till högt ställd standard vad gäller forskning, utbildning och praktik. WCPT verkar också för en ökad internationell samverkan mellan medlemsorganisationerna och med externa organisationer.

Läs mer om Charlotte Hägers forskning i projekten:

Korsbandsskada i knät – varför får man det, hur ska det behandlas och hur går det senare i livet?

Rörelsekontroll då man drabbats av stroke

WCPT webbplats

Foto: Elin Brugge