Publicerad: 2014-11-14

Umeåprofessor utsedd till honorärkonsul

NYHET Peter Sköld, professor i historia och föreståndare för Arktiskt centrum vid Umeå universitet (Arcum), har av det lettiska utrikesdepartementet utsetts till den första lettiska honorärkonsuln i Västerbotten.

Peter Sköld

Den lettiske ambassadören Gints Jegermanis meddelar att man härigenom inte bara får en talesperson i norra Sverige utan även ser fram emot positiva effekter för forskningssamarbetet mellan Umeå universitet och forskare i Lettland.

Hur kommer det sig att du blivit utnämnd till honorärkonsul?

– Ärligt talat vet jag inte riktigt. När jag fick frågan första gången avböjde jag och sa att det omöjligen var mig de ville ha. Men visst, jag känner relativt väl till Lettland och har varit där flera gånger, berättar Peter Sköld.

– Genom åren har jag haft flera forskningssamarbeten med forskare därifrån. Men i grund och botten tror jag att det är mina omfattande nätverk och en uppfattning att jag pålitligt levererar som avgjorde saken.

Vad innebär det?

– Jag kommer som honorärkonsul att verka för att öka samarbetena mellan norra Sverige och Lettland, framför allt inom områdena forskning, kultur och näringsliv. Uppdraget är förstås oavlönat och jag är mycket glad att UmU låter mig upprätta konsulatet i anslutning till Arcum.

Blir det språkkurs nu?

– Nja, kanske inte någon språkkurs men definitivt inläsning på Lettlands historia, kultur och dagsaktuella situation.

Kommer det att vara någon ceremoni?

– Ja, jag kommer att installeras vid en ceremoni i Riga, som leds av utrikesministern.

Peter Sköld berättar avslutningsvis att Lettlands ambassadör i Sverige, Gints Jegermanis, har varit mycket uppmuntrande och ett stort stöd och hur det så småningom kommer att levereras kommer det att levereras visitkort, metallskylt, flagga och en CD med Lettlands nationalsång till det nya konsulatet.

Kontakt: peter.skold@umu.se, 090-786 63 47, 070-363 04 21

Redaktör: Per Melander