Publicerad: 2004-05-05

Umeåprofessorer bakom analys av nationaldagens kostnader

NYHET 3–8,5 miljarder kronor kan det kosta att göra om den 6 juni till en helgdag. Det har professor Runar Brännlund, institutionen för nationalekonomi, Umeå universitet och professor Bengt Kriström, institutionen för skogsekonomi, SLU i Umeå räknat ut.

– Men vi gör ingen bedömning av om denna kostnad är större eller mindre än värdet av den ökade fritiden, säger Runar Brännlund.

Anita Gradin som hållit i utredningen att göra om nationaldagen till en helgdag (SOU 2004:45) gav professorerna uppdraget att räkna ut kostnaderna. Att kostnaderna kan variera i ett så stort intervall förklaras bland annat av om Sverige befinner sig i en låg- eller högkonjunktur. Men även andra saker kan påverka.
– Införandet av en helgdag kan innebära att man strukturerar om sin lediga tid, dvs semester och annat, vilket kan få konsekvenser för produktionen. Minskningen av arbetstid kommer att variera mellan olika sektorer i samhället, vilket gör skattningen av kostnaden osäker, förklarar Runar Brännlund.

I sin analys kommer de även fram till att om man tar bort en annan helgdag, t. ex Annandag Pingst som alltid inträffar på en måndag, är kostnaden för reformen ungefärligen noll, förmodligen negativ. Det vill säga, något förenklat, skulle staten tjäna ekonomiskt på att byta bort Annandag Pingst mot den 6 juni, men som sagt var, det säger inget om förlusten av fritid.

Frågor? Kontakta gärna:

Professor Runar Brännlund, Institutionen för nationalekonomi, Umeå universitetTel: 090/ 786 62 70
E-post: runar.brannlund@econ.umu.se

Professor Bengt Kriström, Institutionen för skogsekonomi, SLU, UmeåTel: 090/ 786 84 48
E-post: Bengt.Kristrom@sekon.slu.se

Redaktör: Anna-Karin Boström