Publicerad: 2021-09-14

Umeås mest spännande vetenskapsfestival – ForskarFredag på Curiosum

NYHET Under vecka 38 går vetenskapsfestivalen ForskarFredag av stapeln i hela Sverige. Temat är forskning för framtiden. I Umeå öppnar Curiosum upp dörrarna 24–25 september för förbokade besökare och bjuder in till fredagsmys, fysik- och kemishow, planetarievisning, stand-up komedi och mycket mer.

– Vi hoppas att alla tar chansen att uppleva hur spännande och samtidigt vardagsnära forskning kan vara. I år kommer vi att ta emot förbokade besökare samt finnas online med några aktiviteter. Vi längtar särskilt efter att få se de fem modiga forskarna som ska berätta om sin forskning i ett stand-up-komediformat, säger Marianne Eik, samordnare och projektledare på Curiosum vid Umeå universitet, som arrangerar ForskarFredag Umeå.

Online och på plats

ForskarFredag 2021 erbjuder hundratals aktiviteter över hela landet. Årets festival hålls både online och på plats, enligt rådande riktlinjer för minskad smittspridning av coronaviruset. Via en nyutvecklad plattform har lärare har också möjlighet att Låna en forskare till sina klassrum för att diskutera olika ämnen med eleverna.

Curiosum vid Umeå universitet bjuder in till fredagsmys för hela familjen tillsammans med forskare från Umeå universitet, SLU Umeå och Region Västerbotten. Under kvällen finns experimentstationer att besöka och med fantastiskt engagerade forskare kan liten och stor göra experiment, lära sig mer om fossiler, se hur frukter ser ut på insidan (utan att behöva öppna dem!), upptäcka luktens inverkan på smaken och mycket mera, samt möta och ställa frågor direkt till forskarna.

– Vi kör också vår populära årliga sprakande fysik- och kemishow med forskarna Patrik Norqvist och Dan Johnels och dessutom tar Audrey Schillings med oss på en virtuell resa i vårt solsystem vid en planetarievisning i vår nya domteater här på Curiosum, säger Marianne Eik.

Stand-up årets nyhet

På lördagen testar Curiosum ett nytt grepp att berätta om forskning nämligen genom stand-up komedi. Fem modiga forskare från Umeå universitet och SLU Umeå har fått hjälp av Bright Club och St. Andrews University i Skottland att göra ståuppkomik där de berättar på ett roligt sätt om sitt arbete. Eventet modereras av komikern och skådespelerskan Monica Lindgren och en liten förbokad publik är på plats, men alla kan följa online.

På lördagen firas även Astronomins dag och natt på Curiosum i samband med ForskarFredag. Under en planetarievisning  med Audrey Schillings får vi veta mer om rymdväder och hur syreatomer flyr från atmosfärerna på jorden, Venus och Mars.

Som en bonus för stadsflanörer kan man utforska och lära med om kemin i färg, experimentera, göra sin egen äggoljetemperafärg. Pensionerade kemiprofessor Lars demonstrerar och berättar på butiken Caparol färg i Umeå.

Bättre förståelse för forskning

Med ForskarFredag, Sveriges mest spridda vetenskapsfestival, ges allmänheten möjlighet att uppleva och upptäcka vad vetenskap och forskning är.

– Genom att träffa och prata med forskare kan du få en förståelse för hur forskning påverkar vår vardag, och ställa frågorna som just du är intresserad av, säger Julia Brink, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, och nationell samordnare för ForskarFredag.

Programmet ForskarFredag på Curiosum

Om ForskarFredag:

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag startade 2006 som en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night, och delfinansieras av EU:s Horisont 2020. I över 400 städer i hela Europa och närliggande länder erbjuds aktiviteter där allmänhet och forskare träffas.

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag arrangeras av lärosäten, science centers, kommuner, regioner och museum. Evenemangen samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA, och genomförs med stöd av AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Naturvetarna, Kungliga Patriotiska Sällskapet, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk, samt av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, genom Marie Sklodowska-Curie Actions, GA 101036119.

Läs om ForskarFredag