Publicerad: 2014-08-21

Umeås statsvetare bloggar inför valet

NYHET Fyra forskare samt två doktorander, som alla forskar om politiska partier och kampen om regeringsmakten i parlamentariska demokratier, startade förra veckan bloggen Om makt och politik, där de analyserar aspekter av den svenska valrörelsen.

– Bloggen är delvis ett led i vår strävan att nå ut med en del av den forskning som bedrivs. De forskningsanslag som vi dragit in har möjliggjort mycket spännande forskning och forskningssamarbeten. Men vi vill också försöka nå en bredare publik, säger Johan Hellström, universitetslektor vid Umeå universitet.

– Vi startade även den här bloggen därför att vi tycker att svensk politisk analys alltför ofta domineras av personer som inte faktiskt studerar de fenomen de kommenterar – och att de flesta kommentarer inte heller lyckas så bra med att placera svensk politik i ett jämförande perspektiv, säger professor Torbjörn Bergman vid Umeå universitet.

De andra forskarna som bloggar är Hanna Bäck, docent vid Lunds universitet och Ann-Cathrine Jungar, docent vid Södertörns högskola. Deltar gör också Anders Backlund, doktorand vid Södertörns högskola och Daniel Walther, doktorand vid Umeå universitet.

Läs mer om deltagarna – och deras inlägg – på maktochpolitik.wordpress.com

...och/eller följ @maktochpolitik på Twitter.

Redaktör: Michael Nordvall