Publicerad: 2006-03-17

Umeåsamarbete kan leda till miljöexport

NYHET Umeå universitet står för den världsledande tekniken. Umeå Energi äger anläggningen, producerar biogasen och sköter leveransen. Volvo Lastvagnar får en koldioxidfri hyttfabrik.

– Det här är ett mycket bra exempel på samarbete mellan Umeå universitet och näringslivet, säger Umeå universitets rektor Göran Sandberg.

Umeå universitet, Volvo Lastvagnar och Umeå Energi har tecknat ett samarbetsavtal om att genomföra en förstudie med syfte att ersätta gasol med lokalt producerad miljövänlig biosyntesgas. Samarbetsavtalet innebär en förstudie med målet att utveckla en ny förgasningsprocess som utvecklas av Umeå universitet. En förgasningsanläggning planeras vid Volvo Lastvagnars hyttfabrik för produktion av miljövänlig biosyntesgas.

Teknologin som innebär att skogsindustrins restprodukter mals ned och förgasas i en flödesreaktor är utvecklad av Umeå universitet. Biomassa är skogens restprodukter, trädtoppar, grenar stubbar, småträd och vissa lövträd som blir över vid skogsavverkningarna.

– Biomassa är kostsamt att hantera i en förgasningsanläggning. Vi rostar den så den ser ut som pulverkaffe. Då kan produktionen ske enklare och billigare. Målsättningen är att hamna på 80 procent av kostnaden för nuvarande bränslen, förklarar Anders Nordin, professor i energiteknik och teknisk processkemi vid Umeå universitet.

En förstudie ska bli klar i år.

– Tekniken kan bli en stor exportfaktor. Förnyelsebar energi är ett begrepp när man talar om att minska koloxidutsläppen och växthuseffekten, menar professor Anders Nordin.

Redaktör: Carina Dahlberg