Publicerad: 2011-02-17

Umeåskolor dominerar Teknikåttans regionfinal

NYHET Frågetävlingen Teknikåttans uttagningsomgång är nu avgjord. Nio åttondeklasser har kvalificerat sig till regionfinalen som anordnas vid Umeå universitet den 7 april. Sex av de tävlande klasserna kommer från Sävar skola och Minervaskolan i Umeå.

Teknikåttan är en frågetävling i naturvetenskap och teknik för elever i klass åtta. Den 25 januari deltog 143 klasser från 61 skolor i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland i uttagningstävlingen. Eleverna fick då besvara 15 frågor.

Av de klasser som deltog i uttagningstävlingen har nu nio stycken kvalificerat sig till regionfinalen. Följande klasser kommer den 7 april att tävla om totalt 15 000 kronor:•Centralskolan, Hoting, klass 8 •Minervaskolan, Umeå, klass 8A•Minervaskolan, Umeå, klass 8B•Minervaskolan, Umeå, klass 8C •Svenstavik skola, Svenstavik, klass 8B•Sävar skola, Umeå, klass 8A•Sävar skola, Umeå, klass 8B•Sävar skola, Umeå, klass 8C
•Ängeskola, Offerdal, klass 8B

Det vinnande laget går vidare till riksfinalen som hålls i Växjö den 26 maj.

Årets uttagningsfrågor finns på www.teknikattan.nu

För ytterligare information, kontakta:

Annelie Holmlund, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-7865323
E-post: annelie.holmlund@adm.umu.se