Publicerad: 2017-06-02

Umeåstudent antagen till prestigeutbildning

NYHET Kristian David, student som läst kursen Design och kläder B vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet, har antagits till Modedesignprogrammet vid Textilhögskolan i Borås. Utbildningen i Borås har högt anseende och det är ett nålsöga att ta sig igenom för att bli antagen. För Kristian Davids del lyckdes det vi det andra försöket.

Kristian David Foto: Privat

Så här i slutet av terminen berättar Kristian bland annat om hur han nu ser på framtiden.
Vad tänkte du när du fick veta att du kommit på Modedesign-programmet i Borås?

– Jag var faktiskt i chock  – på ett bra sätt – och jag har inte riktigt smält beskedet än. Jag hade väldigt blandade känslor efter att jag varit på provdagen och mina tankar kring urvalet var väldigt varierande, men mestadels var det positiva känslor. Jag hoppades helt enkelt på det bästa och förväntade det värsta.

Varför har du sökt just den utbildningen?

– Jag var på Textilhögskolans öppet hus för programmet i januari 2016. Efter en lång rundtur i deras stora salar insåg jag vilken lekplats det var för den som gillar att experimentera och skapa, och redan då visste jag att jag en dag skulle studera där. Jag sökte till utbildningen för andra gången, då jag anser att den kommer att ge mig rätt förutsättningar för att utvecklas och utforma mig själv för att kunna sätta spår inom fältet mode.

Vad har det betytt att du pluggat i Umeå?

– Det har betytt allt. Utan någon bas att stå på visste jag att det nästan ej går att komma in på de större utbildningarna. Jag kan ej tacka lärarna nog för allt de lärt mig samt det stöd de givit mig. Shout-out till Karin Ågren!

Vad är dina framtidsplaner, vad drömmer du om, när det gäller yrke/sysselsättning?

– Just nu är jag fokuserad på att nå en brytpunkt vad det gäller innovationen inom mode; jag känner att allt ej har gjorts än, och det är den luckan jag eventuellt kommer att fylla. Jag vill bli en konstnärlig ledare och ta över tronen i modehus som t.ex. Maison Margiela eller till och med Raf Simons, eventuellt starta eget.

Vad gör du i sommar?

– I sommar tar jag körkort, läser böcker, röker vattenpipa och fortsätter att bygga min värld - det jag inte hade särskilt mycket tid för när jag satt i klassrummet och jobbade mot mina mål.

Har du någon favoritdesigner, i så fall varför?

– Jag måste säga Raf Simons. Han har alltid varit medveten om sin designeffekt, och hans berättelser når bastant ut till ungdomen som idag styr modets riktning.

Redaktör: Per Melander