Publicerad: 2010-11-24

Umeåstudent får pris för nytänkande examensarbete

NYHET Träteknologipriset 2010 går till Erik Johansson, civilingenjörsstudent i teknisk fysik vid Umeå universitet. Han tilldelas priset för sitt nytänkande examensarbete där han presenterar ett verktyg som gör att träråvaran på ett sågverk kan utnyttjas optimalt. Prissumman är 25 000 kronor.

Erik Johanssons examensarbete ”Optimerad råvarustyrning för sågverksindustrin” fångade juryns intresse och utsågs till årets vinnare. I juryn sitter bland annat framstående forskare vid svenska universitet och högskolor. Examensarbetet är skrivet i samverkan med SP Trätek, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, i Skellefteå. Resultatet av examensarbetet är ett verktyg som hjälper till att använda rätt sågmönster till rätt råvara så att slutprodukternas värde maximeras. Samtidigt som lönsamheten optimeras uppfylls även krav på hur stor volym av varje sågad produkt som ska produceras.
– Jag upplevde såklart stor glädje när jag fick beskedet att jag vunnit årets Träteknologipris! Vad jag kommer ihåg, är det mitt lyckligaste ögonblick under min tid på universitetet. Det är ett kvitto på att allt mitt slit under fem år på universitet har gett resultat säger Erik Johansson.

Stipendiet delades ut under högtidliga former på Trämarknaden i Karlstad den 25 november, under eftermiddagen, av Ann-Soffie Perrin på Skogsindustrierna.
– Vi vill uppmärksamma de studenter som valt att läsa träteknologi. Vi hoppas så klart att ännu fler ska få upp ögonen för den framtidsbransch som skogsindustrin är, säger Ann-Soffie Perrin.

Träpriset är ett samarbete med branschtidningen NTT såg & trä och Skogsindustrierna. Det har delats ut sedan 2001 och syftar till att främja studier och forskning inom träteknologi.

För mer information vänligen kontakta:

Ann-Soffie Perrin, Skogsindustrierna

Redaktör: Karin Wikman