Publicerad: 2015-04-16

Umeåstudent kan bli topp-VD för en sommar

NYHET Martin Andersson, student vid Umeå universitet, är en av finalisterna i tävlingen om sommarjobb som Adeccos vd och koncernchef.

Martin Andersson.

Umeåstudenten Martin Andersson kan få sommarjobb som vikarierande koncernchef för Adecco. 4 500 studenter sökte. Åtta finalister gör nu upp om jobbet som ger en lön på 100 000 kronor.

Nu hoppas Martin Andersson att så många som möjligt ska vara med och rösta på honom eftersom det ger extra poäng inför finalen senare i april 2015.

– Jag tycker att jag är värd tjänsten för att jag är ambitiös och engagerad i det jag gör och tillsammans med andra. Jag är också entreprenör samtidigt som jag studerar, säger Martin Andersson som vid sidan om studierna i industriell ekonomi vid Umeå universitet säljer longboards.

Den som vinner Adeccos tävling tar i sommar över ett stort ansvar, men även koncernchefens lön på 100 000 kronor. I tjänstebeskrivningen ligger bland annat involvering i flera för Adecco affärskritiska beslut. Efter avslutad tjänst får vinnaren även ett 6 månader långt mentorskap med ordinarie koncernchef Per-Arne Gulbrandsen. Dessutom har vinnaren chansen att ta hem jobbet som vikarie för Adeccos globale CEO och därmed få en skjuts mot en internationell karriär.

Den 22–23 april 2015 gör finalisterna upp om segern på plats i Stockholm.

Rösta på Martin Andersson

Text: Mikael Hansson