Publicerad: 2015-12-11

Umeåstudent om framgångsrik juridisk aktivism

NYHET Robin Enander, student på juristprogrammet vid Umeå universitet, är ordförande för Juridikfronten – en förening som granskar och anmäler högerextremism på nätet. I en nyligen publicerad artikel i Dagens Juridik berättar han om Juridikfrontens framgångar.

Robin Enander säger till Dagens Juridik att Juridikfrontens arbete inte bara har lett till att 56 fall av hets mot folkgrupp har beivrats i fällande, lagakraftvunna domar. Sajter på nätet har dessutom kommit att bli mer självsanerande.
- På Nordfront har man börjat moderera bort grova kommentarer som de får in på sin sida. Sniper Records undviker numera symboler från tredje riket. Flera sajter vi anmält har tagits ned, säger Robin Enander till Dagens Juridik.

Läs artikeln på Dagens Juridiks hemsida.

Redaktör: Katarina Lundqvist