Publicerad: 2015-11-13

Umeåstudent vann nationell juridiktävling

NYHET Juristprogrammets Louise Sahlman har vunnit den nationella tävlingen Lindahl Business Law Challenge. I motiveringen sägs bland annat att Louise ”är en jurist som med glöd och mod tagit sig an sitt uppdrag”. - Det känns naturligtvis jättekul att höra, säger hon.

Lindahl Business Law Challenge är en tävling för juriststudenter som årligen anordnas av Advokatfirman Lindahl. Efter urvalstester och lokala deltävlingar utsågs Umeå universitets Louise Sahlman som vinnare vid finalen i Stockholm. Tävlingens fokus har varit riskanalys och i finalen fick deltagarna ikläda sig rollen som rådgivare åt en klient.
- Det bedömdes hur väl man kunde representera klienten genom att man fick förhandla mot en av delägarna på Lindahl, berättar hon.

Louise Sahlman, som läser termin fem på juristprogrammet, var inte den enda studenten från juridiska institutionen som lyckades väl i tävlingen. Sjundeterminaren Jonas Brandt placerade sig bland de fyra bästa och dessutom kom även förra årets vinnare, Pontus Sjölund, från Umeå. Louise Sahlman gläds åt de stora framgångarna.
- Det känns jätteroligt att det har gått så bra för oss, säger hon.

Läs juryns motivering och mer om tävlingen här

Redaktör: Katarina Lundqvist