Publicerad: 2015-05-12

Umeåstudent vinnare av Global Swede Award 2015

NYHET Alexis Nielsen, från Tampa, Florida, USA, som i juni tar en masterexamen i geoekologi vid Umeå universitet, fick den 12 maj ta emot Global Swede Award 2015. Utmärkelsen delas ut av Utrikesdepartementet och Svenska institutet för att uppmärksamma internationella studenter som utmärkt sig inom områdena innovation och entreprenörskap.

Alexis Nielsen

– Jag är hedrad över att ha tilldelats Global Swede Award. Mina två år som en internationell student vid Umeå universitet har hjälpt mig att upptäcka vad jag brinner för och har gett mig möjligheter att få teoretisk och praktisk erfarenhet av att arbeta inom mitt område.
– Jag ser fram emot att vara en del av Global Swede och vill uppmuntra studenter från USA att komma till Sverige eftersom det har hjälpt mig att tänka annorlunda och få ett mer globalt perspektiv på miljöfrågor.

Alexis Nielsen har sedan 2013 en Bachelor of Science i geologi från Florida State University, USA. Under studietiden arbetade hon också som forskningsassistent. Hon har även varit med och producerat filmer för högstadielärare, som visar experiment på ett underhållande sätt för att få elever mer intresserade av forskning.

Som en del av sitt examensarbete studerar Alexis Nielsen för närvarande avloppsreningstekniker med alger. Hon har ett stort intresse för frågor som rör biologi och hållbarhetsfrågor. Hennes mål är att i framtiden kunna fortsätta som forskare inom dessa områden.

– Alexis är ett bra exempel på hur snabbt våra internationella studenter kan anpassa och integrera sina akademiska och kulturella intressen vid Umeå universitet, säger Greg Neely, enhetschef, International Office, Umeå universitet.

– Med sina enastående akademiska prestationer i geologi och miljö och stora intresse för den svenska kulturen är Alexis en perfekt ambassadör för Sverige.

I år har totalt 22 utländska studenter vid universitet och högskolor i Sverige fått utmärkelsen Global Award. Priserna delades ut av näringsminister Mikael Damberg och Annika Rembe, generaldirektör för Svenska institutet.

Pressbild av Alexis Nielsen

För ytterligare information, kontakta gärna:

Alexis Nielsen
E-post: alexismnielsen@gmail.com

Greg Neely, enhetschef, International Office, Umeå universitetTel: 090-786 97 52
E-post: greg.neely@umu.se

Redaktör: David Meyers