Publicerad: 2006-03-15

Umeåstudent vinnare av Naturvetarpriset 2006

NYHET Ida Andersson, Umeå universitet, har tilldelats Naturvetarpriset 2006 för sitt examensarbete. Priset är på 25 000 kronor.

Ida Andersson har läst kemistprogrammet vid Umeå universitet och är numera doktorand vid den kemiska institutionen. Hon får priset för ett väl genomfört och vetenskapligt intressant examensarbete som för den kemiska forskningen framåt.

Juryn har bestått av ledamöter från Kungliga Vetenskapsakademin och prisceremonin äger rum den 29 mars på Nobelmuseum i Stockholm.

Examensarbetet har titeln "Synthesis of Amide Bond Isosteres Incorporated in the Minimal Glycopeptide Recognized by T Cells in a Mouse Model for Rheumatoid Arthritis". Ida Andersson har studerat en glykopeptid, d.v.s. en sockerförening, från ledbrosk som aktiverar immunförsvaret i en musmodell för reumatism. Syftet med examensarbetet har varit att förändra glykopeptiden för att se vilka egenskaper hos den som är viktig för aktiveringen. Kunskapen kan användas till ökad förståelse om mekanismerna bakom reumatism samt i utvecklandet av ett vaccin mot sjukdomen.

Ida Andersson är född och uppvuxen i Umeå. Naturvetareförbundet vill med Naturvetarpriset fästa uppmärksamhet på betydelsen av naturvetenskaplig forskning och lyfta fram naturvetares insatser. Naturvetarpriset har delats ut i olika naturvetenskapliga ämnen sedan 1997. Årets pris utdelas i kemi.

För ytterligare information, kontakta: Ida Andersson Telefon: 090-786 69 35
E-post: ida.andersson@chem.umu.se