Publicerad: 2009-02-09

Umeåstudenter får ett av Sveriges största designpris

NYHET Återigen har studenter från Designhögskolan vid Umeå universitet vunnit framgångar. Den här gången är det Leila Sheldrick och Jennifer Sarich-Harvey som tilldelats tredjepriset i Markslöjd Light Prize, ett av Sveriges största designpris.

Belysningsföretaget Markslöjd arrangerar sedan åtta år tillbaka en idétävling för designstudenter i Skandinavien. Uppdraget är att formge en lampa där man förutom en tilltalande design, även ska väga in faktorer som energiförbrukning, miljöanpassning, ljusbehandling och att den ska vara kommersiellt gångbar. I prispotten ligger 100 000 kronor samt chansen att få sin idé bli att upptagen i Markslöjds sortiment.
– Årets tävlingsbidrag höll mycket hög klass. Alla pristagarnas förslag har så hög nivå att de alla kan tas upp i sortimentet, säger Stefan Alderin som är produktchef på Markslöjd.

Årets uppgift var att formge en lampa som kombinerar funktionen läsbelysning och stämningsgivare, så kallade ”father & son-lampa”. Av alla bidragen belönades Jennifer och Leilas ”jux” med tredjepriset och de får därför 5 000 kronor var. – Det är mitt första designpris någonsin, så jag är verkligen glad, kommenterar Leila som är engelska, men som valt att läsa i Umeå eftersom ”det var en berömd skola”.
– Förhoppningsvis stannar jag kvar i Skandinavien när jag gått klart min utbildning i juni. Både jag och Jennifer älskar skandinavisk design.

Deras bidrag belönades för att de tagit en klassisk lampform, men använt den på nytt sätt och därigenom gett lampan ett helt nytt uttryck.
– Jag gillar verkligen att jobba med belysning, för det är sådant som verkligen gör skillnad i ett rum. Det är ungefär som i kläder, det är accessoarerna som är avgörande för helheten, kommenterar Leila.

Prisutdelningen ägde rum i Stockholm under fredagen i samband med mässan Northern Light Fair.

Pristagare:
1:a pris: Zara Thapper, Designteknik / Ky Akademien vid Studium, Göteborg, 50 000:-
2:a pris: Markus Johansson, HDK Göteborg, 20 000:- Timo Niskanen, University of Art & Design, Helsinki, 20 000:-
3:e pris: Leila Sheldrick & Jennifer Sarich-Harvey, Institute of Design, Umeå, 5 000:- x 2

Redaktör: Karin Wikman