Publicerad: 2007-12-21

Umeåstudenter i julkampanj på Facebook

NYHET Med start på julafton kommer några av programmen vid den medicinska fakulteten vid Umeå universitet att marknadsföra sina studenter på ett unikt sätt på den snabbväxande internetcommunityn Facebook.

Temat för kampanjen är en fortsättning på Umeå universitets framgångsrika marknadsföringstema – att universitetet beskrivs bäst av de på universitetet verksamma studenterna, lärarna och forskarna.

Facebook-kampanjen består av banner-annonser som hänvisar in till en grupp i själva communityn – ”Studera medicin vid Umeå universitet”. När man väl är där inne kan man mejla med studenter, komma i kontakt med studievägledare och göra universitetets eget utbildningstest, bland annat.

– Det känns kul att vara först ute med en kampanj av det här slaget, säger Jakob Mjöbring, projektledare på reklambyrån Print & Media vid Umeå universitet. Vad jag vet har inte ens någon kommersiell aktör lagt upp en kampanj på det här sättet, där man med banners hänvisar till en egen grupp i själva communityn. Vi ser med spänning fram emot att se vad det kan ge för resultat. Facebook har ju haft en explosionsartad tillväxt av medlemmar i Sverige under hösten, men även om mediet är på allas läppar är det fortfarande i mångt och mycket obruten marknadsföringsmark.

Förutom kampanjen har även Umeå universitets rektor Göran Sandberg startat en ”officiell” grupp på Facebook för alla nuvarande och blivande studenter samt alumner och medarbetare på Umeå universitet. Universitetet hoppas att gruppen så småningom ska bli en samlingsplats där alla som studerar, har studerat och vill studera vid Umeå universitet kan träffas, tipsa om aktiviteter och diskutera.

Mer information om kampanjen: Jakob Mjöbring, projektledare, Umeå universitet
Mobil: 070-559 09 39