Publicerad: 2021-11-01

Umeåstudenter initiativtagare till parahandboll i Umeå

NYHET Föreningen GUIF bryter barriärer och startade under oktober upp parahandboll inom sin verksamhet. Initiativtagare är Matilda Palm och Sofie Allbrink, idrottsstudent respektive idrottsalumn vid Umeå universitet. De vill bidra till glädje och gemenskap samt göra rörelse ännu mer tillgängligt i Umeå.

Text: Anna-Karin Eriksson

Matilda Palm, med examen från Tränarprogrammet inriktning idrottsfysiologi, idrottsmedicin och idrottspsykologi och numera student vid Fysioterapeutprogrammet, och Idrottsalumn Sofie Allbrink, examen från psykologprogrammet med inriktning mot idrott, har nyligen startat upp parahandboll inom föreningen GUIF. De båda anser att det är en självklarhet att alla ska kunna spela handboll, parahandbollen är anpassad till tjejer och pojkar med funktionsnedsättning.

Berätta om initiativet att starta Parahandboll!

-Idén väcktes faktiskt på en promenad i våras. Vi har själva fått ut mycket från vårt egna handbollsspelande, i form av glädje och gemenskap, vilket vi självklart tycker ska vara tillgängligt för alla. Dagen därpå tog vi kontakt med GUIF och sedan var bollen i rullning. För oss känns det superkul att få starta upp, bidra och göra det ännu mer tillgängligt för rörelse i Umeå, berättar Matilda Palm och Sofie Allbrink.

Sofie fortsätter och berättar att deras drivkraft i projektet grundas främst i viljan att kunna få fler i rörelse.

-Det här är en grupp som inte haft möjlighet att spela handboll i Umeå och det ville vi ändra på, säger Sofie.

Vilken respons har ni fått från deltagarna?

-Vi startade upp 17 oktober och bara hunnit ha två träningar, men hittills har responsen varit positiv. Deltagarna har bara sett handboll på TV tidigare och tycker nu det är roligt att få prova sporten, samtidigt som det är ett kul tillfälle att få röra på sig och hänga med kompisarna, förklarar Matilda.

Berätta om er väg till Umeå universitet och era valda utbildningar!

Matilda och Sofie berättar att de flyttade upp till Umeå 2016, från Skövde respektive Vallentuna, för att studera. För Matilda väcktes intresset till Tränarprogrammet med inriktning Idrottsfysiologi, Idrottsmedicin och Idrottspsykologi då den stack ut nationellt med sin bredd, innehållandes både idrottspsykologi, idrottsfysiologi och idrottsmedicin. För henne har träning och rörelse alltid varit av stort intresse och något hon därför vill arbeta med.

-Efter examen arbetade jag ett halvår innan jag ville komplettera mina kunskaper med skaderehabilitering och behandling genom fysioterapeutprogrammet, berättar Matilda.

För Sofie var anledningen till flytt studier på psykologprogrammet med inriktning mot idrott. Likt Matilda har idrott och rörelse alltid varit en stor del av Sofies liv och något hon brinner för.

-Ett särskilt intresse har funnits för de psykologiska faktorerna bakom en idrottares prestation. Att då få kunna läsa en utbildning som resulterar i en psykologexamen, med möjlighet till legitimation, i kombination med en fördjupad kunskap inom idrottspsykologin kändes som en perfekt utbildning för mig, säger Sofie.

Vilka styrkor tar ni med er från era respektive idrottsutbildningar in i parahandbollen inom GUIF?

-Båda våra utbildningar har fokuserat på människans välmående och hälsa, både fysiskt och psykiskt. Psykologprogrammet har bland annat bidragit med kunskap kring bemötandet av neuropsykiatriska funktionsvariationer, berättar Sofie.

Matilda fortsätter och berättar att tränarprogrammet och fysioterapeutprogrammet har bidragit med lärdomar kring rörelserikedom och fysisk aktivitet.

- Vi tycker att dessa kunskaper från våra tre olika utbildningar kompletterar varandra på ett mycket bra sätt, säger Matilda.

Vilket råd vill ni ge andra idrottsstudenter vid Umeå universitet som vill förverkliga en idé som resulterar i ett starkare idrottssverige?

-Våga ta kontakt, både med andra potentiellt engagerade personer men även till en eventuell förening/organisation. Vi fick väldigt positiv respons från GUIF när vi hörde av oss vilket gav oss den hjälp vi behövde. Vi kunde då förfina och göra våra idéer till verklighet. Så har ni en idé - testa era vingar! Vi kan inte få ett för starkt idrotts-Sverige, avslutar Matilda Palm och Sofie Allbrink.