Publicerad: 2012-10-01

Umeåstudenter inleder romans med Riga

NYHET I ett kulturellt utbyte mellan Umeå och Riga tar kulturentreprenörsstudenter tillsammans med Kultur på Campus med sig Umeå-artisten Slow Fox och ordnar spelningar i Riga. Målet är att vidga vyerna och minska avståndet till Umeås systerstad i kultur.

Bilden:
Projektets slogan

Onsdag 3 oktober inleds Culture Trade mellan Umeå och Riga, ett projekt som är ett samarbete mellan Kulturentreprenörsprogrammet på Umeå Universitet, Kultur på Campus samt Umeå2014 och handlar om att initiera ett långsiktigt samarbete mellan Umeå och Riga.

Kulturentreprenörerna från Umeå tar med sig Umeå-artisten Slow Fox (Sofia Henriksson) på en miniturné med ett flertal spelningar på både Universitet och klubbar i Riga. En artist från Riga kommer till Umeå under 2014 för en "återspelning" – därab begreppet Culture Trade.

Ett mål med resan är att knyta nya kontakter, utbyta idéer och inspiration med andra studenter, kulturaktörer och entreprenörer – att helt enkelt stärka banden mellan kreatörer i Umeå och Riga.

– Vi blivande kulturentreprenörer kommer bland annat att träffa motsvarande utbildningar i Riga. Vi hoppas kunna ta med oss mycket tillbaka till Umeå, i form av nya kontakter, nya idéer och ny inspiration – och med detta utbyte skapa ett hållbart och återkommande samarbete där det finns fortsatta möjligheter att utveckla en mångfald i båda städernas kulturliv, säger Emilia Hansson, student på kulturentreprenörsprogrammet.

Följ projektet på www.umeaheartriga.eu

För mer information