Publicerad: 2017-12-19

Umeåstudenter med att sätta Musikhjälpenrekord

NYHET Musikhjälpen som i år hölls i Umeå slog nytt insamlingsrekord. Michele Cicchetti, Umeå Studentkår konstaterar att Umeås studenter gjorde bra ifrån sig i insamlingsarbetet.

Hur känns det så här dagarna efter Musikhjälpen?

– Min spontana reaktion är att jäklar vad bra det gick, rekord!!! 74 410 363 kr, helt fantastiskt! Och bara vi ”Umeåstudenter för Musikhjälpen” passerade 100 000 kr i vår egen bössa, som är resultatet av 1122 små donationer. Sammanlagt samlade vi studenter vid Umeå universitet in 314 255 kr, om man räknar ihop alla insamlingar som startats av våra studentföreningar.

Varför tror du att det är just Umeå som sätter rekord?

– Jag tror helt enkelt att Umeå är en stad som har så mycket engagemang att det smittar av sig!

Hur har det varit att jobba med detta, i samarbete med andra kårer och studentgrupper?

– Det har varit några veckor av intensivt arbete, men det var verkligen värt det. Det har varit väldigt roligt till att börja med, men också lärorikt och givande att planera och arrangera våra evenemang tillsammans med Umeå studentkår, Umeå naturvetar- och teknologkår och Umeå Medicinska Studentkår.

Vad har varit bäst med hela Musikhjälpenjobbet?

– Det bästa har varit att nästan överväldigas av all entusiasm och allt engagemang som så många studenter visat under den här veckan!

Ditt finaste minne av veckan?

– Fackeltåget från MIT-fontänen till glasburen på Rådhustorget i fredags, vilken trevlig kväll det blev!

Text: Jonas Ericson

Redaktör: Mattias Grundström Mitz