Publicerad: 2004-06-02

Umeåstudenter prisas för mobiltelefonspel

NYHET Tre studenter från programmet för teknisk datavetenskap vid Umeå universitet har tagit hem segern i den nationella tävlingen Excitera Mobile Award. Deras motorcykelspel för mobiltelefoner föll juryn i smaken och belönades med 20 000 kronor.

"Mycket underhållande och fängslande spel som med en utomordentlig fysikmotor och bra spelkänsla redan har stulit flera timmar. Med viss utveckling av grafiken har det här spelet möjlighet att bli en mobil klassiker."

Så löd motiveringen för motorcykelspelet A-Trial som Umeålaget rk3 utvecklat för tävlingsklassen spel. Spelet går ut på att klara en bana på bästa möjliga tid och spelarna tävlar mot varandra med sina mobiltelefoner.

Det vinnande laget består av David Jacobsson, Henrik Johansson och Set Norman, tre fjärdeårsstudenter på teknisk datavetenskap vid Umeå universitet.
– Just nu funderar vi på hur man kan utveckla spelet vidare och vi ser ljust på framtiden, säger David Jacobsson.

Ytterligare ett Umeålag visade framfötterna bland de cirka 40 tävlande. Notificadores placerade sig på en delad fjärde plats i klassen nyttoapplikationer med bidraget "El Notificador".

Motorcykelspelet A-Trial har skapats av de tre studenterna David Jacobsson, Henrik Johansson och Set Norman.

Excitera Mobile Award är en programmeringstävling för studenter, i vilken ett spel eller en nyttoapplikation till en mobiltelefon ska utvecklas. Tävlingen arrangeras av föreningen Excitera på Kungliga Tekniska Högskolan som med olika projekt jobbar för att främja bland annat entreprenörskap hos studenter. I år har tre projekt drivits av föreningen: Game Awards, Mobile Awards samt Innovation Challange. Årets final och prisutdelning gick av stapeln den 19 maj på kårhuset Nymble.

Spelets hemsida: a-trial.cubed.se
Exciteras hemsida: www.excitera.nu/ema

För ytterligare information, kontakta:

David Jacobsson, student vid teknisk datavetenskapTelefon: 070-639 09 69
E-post: c00djn@cs.umu.se