Publicerad: 2023-01-30

Umeåstudenter siktar mot medaljer i skidorienterings-EM

NYHET Imorgon tisdag inleds EM i skidorientering i Madona, Lettland. I den svenska truppen är 7 av 12 åkare nuvarande eller före detta elitidrottsstudenter från Umeå universitet.

Text: Elin Andersson

– Den tidigare världsmästaren Erik Rost sa en gång: ”när förhållandena för skidorientering är bra, så behövs inga andra idrotter” och det stämmer verkligen! Utmaningen i skidorientering är att i hög fart på skidorna fatta snabba och kloka beslut. Spåren, som körs upp av arrangören och är markerade på kartan, är i vissa fall bara 1 m breda så skidåkningen är mycket utmanande, berättar Pär Norén, verksamhetsledare för Orienteringens kompetenscentrum (OKC) i Umeå.

Vid Umeå universitet finns möjligheten att kombinera elitidrott och studier via ett elitidrottsavtal. Inom vissa sporter har universitetet kompetenscentrum där elitidrottstudenter får tillgång till tränare, idrottsanläggningar och mycket mer. Jonatan Ståhl är knuten till OKC. Han siktar på medaljer i EM, och tack vare elitidrottsavtalet kan han kombinera sin elitsatsning i skidorientering med att läsa Civilingenjörsprogrammet i interaktion och design.

– Det fungerar väldigt bra. Jag behöver tid för att träna och tävla, så det är väldigt bra att man kan få anpassa studiefart, tentamenstillfällen och annat för att hinna med både idrott och studier.

Goda medaljchanser

Jonatan Ståhl är tillsammans med elitidrottsstudenterna Anna Aasa, Rasmus Wickbom och Truls Lindholm uttagen till EM-truppen som åker till Lettland. De tidigare studenterna Linda Lindkvist, Evelina Wickbom och Frida Sandberg är också med.

– Linda Lindkvist leder världscupen och är en av favoriterna på alla distanser, men även Evelina och Frida har medaljchanser. På herrsidan är Rasmus Wickbom den som ligger högst upp på världsrankingen, och han tog två medaljer vid VM förra året. Han har tyvärr varit mycket sjuk denna höst och vinter. Jonatan är den som lyckats bäst under början av denna säsong och kan definitivt vara med och kriga om medaljerna, säger Pär Norén.

Elitidrottsstudenten Rasmus Wickbom läser Tränarprogrammet vid Umeå universitet och har både silver och brons från VM 2022 i bagaget.

– Jag har haft en del skade- och sjukdomsproblem innan jul, men nu hoppas jag att formen är bättre och jag siktar mot att prestera på topp under EM. Skidorientering är en fantastisk sport, jag menar - kombinationen orientering och skidor, finns det något bättre? Att få ta sig fram i hög fart på skidor i skogen på smala spår och samtidigt försöka lösa de tekniska svårigheterna vi ställs inför gör det otroligt roligt och utmanande.

Mental och fysisk utmaning

Ett mästerskap i skidorientering består av 5 tävlingar på 6 dagar, så de tävlande behöver äta och sova ordentligt så att de orkar med.

– Mentalt är det viktigt att man förbereder sig på vad som kan hända under ett lopp och gör en handlingsplan för hur man ska hantera det, säger Pär Norén

– Ja, för att bli en riktigt bra skidorienterare krävs även mycket erfarenhet och rutin då två skidorienteringstävlingar aldrig är likadana. Man behöver kunna åka skidor på allt från välpreparerade skidspår till lösa skoterspår och både brant uppför och utför. Man måste dessutom hela tiden ha koll på vart man är på kartan och vilket håll man ska svänga i nästa korsning utan att tappa fokus, fortsätter Jonatan Ståhl.

Följ Umeåstudenternas framgångar via hemsidan: https://orienteering.sport/event/european-ski-orienteering-championships-2/info/

Pär Norén
Projektledare