Publicerad: 2008-06-19

Umeåstudenter svenska mästare i entreprenörskap

NYHET För andra året i rad har Umeå universitet vunnit SM i socialt entreprenörskap för studenter. Förutom äran innebär vinsten att SIFE Umeå kommer att representera Sverige i VM-finalen i Singapore i oktober.

– Att få representera Sverige på ett så stort VM med över 2500 deltagare känns helt otroligt bra. Vi är extra stolta att vi vuxit så mycket som vi gjort under året där över hundra studenter från olika studieinriktningar drivit tolv olika projekt, säger Emilia Lindmark, projektkoordinator för SIFE vid Umeå universitet, som försvarade titeln som svenska mästare från förra året.

SIFE, Students In Free Enterprise, är ett internationellt utbildningskoncept för studenter vid universitet och högskolor. Studenter bildar team och skapar projekt som de tar från idé till resultat, och kombinerar samhällsnytta med att göra affärer.

Umeåteamets grundpelare Entreprenom-serien har i år inspirerat över 250 gymnasieungdomar och 300 studenter till att öka sin kreativitet och entreprenörskapsanda. Entreprenom har utvecklats, och har under året även drivits på olika platser i Sverige och även i Shanghai.
– Det är roligt att Umeåstudenterna återigen visar framfötterna inom områden som kreativitet och entreprenörskap på både den nationella och internationella arenan. Detta är vad vi behöver i Umeå, ökat nyföretagande är en av de viktigaste frågorna i regionen, säger Roland Carlsson, näringslivschef Umeå kommun.

I motiveringen till vinsten står ”För en bra mix av projekt med en kärna av kontinuitet, nya projekt och en tydlig internationell prägel, allt med en gedigen och spännande presentation där det lokala och globala kopplas samman och entreprenörskapet sätts i rätt perspektiv".

Ett annat viktigt projekt som drivits under året är Mentor, där studenter fungerar som mentorer till utlandsfödda ungdomar. Projektet syftar till att motverka segregation och bråk på gymnasiet, samt till att hjälpa ungdomar att komma in i det svenska samhället.

SIFE-teamet i Umeå har också arbetat internationellt för att främja entreprenörskap och göra skillnad. De har drivit projektet Röja Mina, som syftar till att främja entreprenörskap i Kambodja. Genom olika insamlingskampanjer och försäljning av gåvobevis har totalt 20 000 kronor samlats in, vilket motsvarar 2000 m² mark som rensats från minor och idag kan användas till jordbruk.
– Det har varit oerhört inspirerande att följa studenternas arbete med projekten genom åren. Projekten visar på viktiga värdegrunder hos unga människor idag, betydelsen av entreprenörskap och projekt som bidrar till en hållbar utveckling, säger Lars Lindbergh, rektor på Handelshögskolan.

Till Årets mentor utsågs Marlene Johansson från Handelshögskolan i Umeå för sitt breda arbete att förankra SIFE på lärosätet och i det lokala näringslivet.

SIFE, som är en global icke-vinstdrivande organisation, grundades i USA för 35 år sedan och engagerar totalt cirka 40 000 studenter i 50 länder. SIFE kom till Sverige 2004 och engagerar idag cirka 300 studenter vid åtta lärosäten och ett flertal nya SIFE-team kommer att startas upp till hösten. I juryn satt bl.a. Hans Stråberg Electrolux, Hans Peter Lindkvist VD Addecco, Fredrik Lindgren Investor, Eva Granström Saab Group, Göran Norén Sv. Näringsliv, Gunilla Banér Kreab, Anna Ekström SACO m.fl.

För mer information:

Emilia Lindmark, Koordinator SIFE Umeå Universitet Tel: 070-6966656
E-post: entreprenom@sifeumea.se

Marlene Johansson, Lärosätesansvarig Handelshögskolan Umeå Universitet Tel: 090-786 9948
E-post: marlene.johansson@usbe.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson