Publicerad: 2009-04-30

Umeåstudenter tävlar i matlagning på campus

NYHET Den 4 maj anordnas en kocktävling vid Restauranghögskolan i Umeå. Åtta studenter ska på 90 minuter laga var sin varmrätt, som sedan ska bedömas av bland annat Björn Norén och Gert Klötzke.

– Jag tyckte att det var synd att det inte fanns någon matlagningstävling vid Restauranghögskolan, så jag ordnade en själv, säger Johannes Gebara, initiativtagare till tävlingen och student vid gastronomiprogrammet, inriktning kök.

På 1,5 timme ska studenterna laga en varmrätt bestående av säsongsbetonade råvaror, och det här första året är huvudråvaran kött.

Under tävlingens gång bedömer en jury rätternas smak, teknik, presentation och ”mise en place”. Några som ingår i juryn är Björn Norén, köksmästare på Restaurang Viktor, och Gert Klötzke, professor vid Restauranghögskolan.

Tid och plats:

Måndag den 4 maj kl. 12.45 – 16.45 i Restaurangköket, Lärarutbildningshuset, Umeå universitet.

Presentation av vinnaren och prisutdelning sker i Ljusgården, Lärarutbildningshuset, vid omkring kl. 16.30.

För mer information, kontakta:

Johannes Gebara, Telefon: 076-809 5462
E-post: gebara82@hotmail.com