Publicerad: 2013-03-26

Umeåstudenter tog hem vinsten i Sveriges största videopitchtävling för entreprenörer

NYHET Tre studenter från Handelshögskolan vid Umeå universitet tog hem vinsten i Venture Cup Nords videopitchtävling. Med sin innovativa tesil presenterar de en klar och tydlig lösning på ett problem som säkert många känner igen sig i.

Civilekonomstudenterna Ebba Eriksson, Ida Brännström och Elin Hultqvist med sitt företag YourCupOfTea har fått en lysande start på sin resa som entreprenörer. De har vunnit första pris i Moment Pitch i Venture Cup Nord. Ingen av dem har tidigare bedrivit företag och tog ändå hem segern i ett starkt startfält bland de tävlande videopitcharna.

”Med den feedbacken man får på affärsidén från Venture Cup är det ett guldläge!”, säger Ebba Eriksson, grundaren till idén med tesilen. ”Nu har vi en bra pitch och snart har vi en bra affärsplan som vi ändå måste göra. Det är bra att tävla eftersom det får oss att vilja prestera extra bra. Deadlines för inlämning gör att vi pushas till att leverera.” fortsätter Ebba.

Ebba, Ida och Elin läser andra året på Civilekonomprogrammet och vid en kurs i entreprenörskap påbörjade de arbetet tillsammans med den innovativa tesilen.

”Jag kom på idén för länge sedan. Jag blev irriterad på tesilarna som finns idag. De är krångliga att fylla.” berättar Ebba. De fick högsta betyg i kursen Entreprenörskap på sin idé och de blev då inspirerade att fortsätta sin resa. Sedan har de nått framgångar på olika håll. De har bl.a. fått ALMIS Innovationsstöd för unga entreprenörer och de har genom ett samarbete med Designhögskolan kunnat ta fram en prototyp på sin tesil.

Vinsten i Moment Pitch är konsulttjänster till ett värde 10 000 kronor som YourCupOfTea ska använda för att utveckla företaget ytterligare.

”Vi skapade moment pitch utifrån en växande efterfrågan hos våra deltagare. Det finns otroligt många bra idéer därute, men det är inte alla som nödvändigtvis vill skriva ner dem. Detta är ett annat sätt att få feedback och tävla med sin idé. Förmågan att snabbt väcka intresse för sin affärsidé kan vara direkt avgörande, om du själv inte är övertygad om att din idé är bra, varför ska någon annan då bli det?”,säger Julia Selander, nationell tävlingsansvarig på Venture Cup.

Pitchmomentet lockade till sig deltagare över hela landet och 146 bidrag lämnades in totalt varav 22 av dessa kom från region Nord.

Bilden: Ebba Eriksson, Elin Hultqvist och Ida Brännström

Redaktör: Eva Stoianov