Publicerad: 2015-12-09

Umeåstudenter träffade tusentals blivande studenter i Göteborg och Stockholm

NYHET I november har elever från gymnasieskolor i södra Sverige och andra intresserade kunnat träffa studenter från våra olika program på utbildningsmässor i Göteborg och Stockholm. Studenterna har svarat på frågor och funderingar – och bidragit med sina erfarenheter. I vår drar även en norrlandsturné igång.

Det är ett sammansvetsat gäng studentambassadörer med varierande bakgrunder från olika utbildningar som besökarna haft möjlighet att träffa i Umeå universitets monter. Dessutom har studievägledare funnits på plats med svar på frågor om bland annat antagning och urval.

Många personliga möten

Moa Carlsson Gustavsson besöker utbildningsmässor. Foto: Lisa Erlandsson
Studentambassadör Moa Carlsson Gustavsson berättar om Umeå. Foto: Lisa Erlandsson

På utbildningsmässorna är det personliga mötet centralt. Att få möta en student som stått inför samma typ av val med de funderingar som det innebär är uppskattat av besökarna. Studenterna hinner prata med nästan 4 000 personer under mässorna så det är lite hesa röster när mässan är slut.

– Men det är så kul att kunna hjälpa till och dela med sig av vad jag tycker är så bra med Umeå, säger Moa Carlsson Gustavsson som läser på Kulturanalysprogrammet.

"Hur är Umeå då?"

Det är förstås inte bara frågor om utbildning som är viktiga när man funderar på att studera. Staden, bostad, kompisar och mycket annat ska ju också kännas rätt, och det kommer många frågor om hur Umeå är som studentstad, vilka möjligheter det finns till boende och hur långt norrut Umeå egentligen ligger. Något som studentambassadörerna gärna berättar mer om.

Vårens planerade mässor

Mässturnén fortsätter under våren med:

16 feb Luleå, Nolia Karriär18 feb Umeå, Nolia Karriär1 mars Sundsvall, Nolia Karriär
3 mars Östersund, Nolia Karriär

Studentambassadörerna besöker även Storuman, Vilhelmina, Skellefteå och Örnsköldsvik.

Text: Sofia Wiesler

För mer information, kontakta

Sofia Wiesler, kommunikatör, KommunikationsenhetenTelefon: 090-786 91 94, 070-277 54 76
E-post: sofia.wiesler@umu.se