Publicerad: 2008-11-20

Umebor i styrelsen för Sveriges universitetslärarförbund

NYHET Barbro Biström och Håkan Lindkvist, båda Umeå universitet, har idag invalts till förbundsstyrelsen för Sveriges Universitetslärarförbund, SULF.

Barbro Biström är universitetsadjunkt på lärarutbildningen vid Umeå universitet. Håkan Lindkvist är universitetslektor i matematisk statistik vid Umeå universitet.

- Jag är engagerad i facket därför att det är en fråga om demokrati. Demokrati på arbetsplatsen därför att jag är övertygad om att verksamheten blir bättre om de anställda får bidra med sin kompetens. Men också demokrati i samhället i stort – rätten till god utbildning är en garant för demokratin, säger Barbro Biström.

- En av de viktigaste framtidsfrågorna för universitetslärarna är de kommande förhandlingarna om arbetstiderna. Vi har idag ett modernt arbetstidsavtal som ger förutsättningar för att bedriva kvalificerad forskning. Det avtalet vill vi behålla och utveckla säger Håkan Lindkvist.

SULF är en facklig organisation som samlar Sveriges universitetslärare, forskare och doktorander. Organisationen har ca 20 000 medlemmar, framför allt på universitet och högskolor.

SULF, Sveriges universitetslärarförbund företräder ca 20 000 universitetslärare, forskare och doktorander.
Bilder: Högupplöst foto på Barbro Biström och Håkan Lindkvist finns att ladda ner här.

Presskontakt och kommentarer:
Ulrika Herstedt, 070-796 36 30, e-post uh@sulf.se