Publicerad: 2012-04-16

Umeforskare prisad för sitt författarskap

NYHET Roger Jacobsson, docent och föreståndare för journalistprogrammen, institutionen för kultur- och medievetenskaper, har från Kungl. Gustav Adolfs Akademien fått ett pris ur Sten Carlssons minnesfond på 40.000 kronor.

Roger Jacobsson I prismotiveringen står det: "För sitt omfattande kulturhistoriska författarskap och sina stora insatser för dialoger mellan flera humanistiska discipliner".
Sedan 1 januari 2011 är Roger Jacobsson föreståndare för journalistprogrammen vid institutionen för kultur- och medievetenskaper. Han är fil.dr. i etnologi med mediehistorisk inriktning vid Umeå universitet och docent i bokhistoria vid institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet. Han har varit verksam inom etnologi vid Umeå universitet sedan slutet av 1980-talet och har parallellt sedan 1992 också varit verksam som forskare och lärare vid avd. för Bokhistoria, institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet. Var 2006-2008 universitetslektor och ämnesföreträdare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Dalarna, Falun. Var under 2009 universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Kalmar och under vt 2010 universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Kalmar.

Läs mer om Kungl. Gustav Adolfs Akademien

Redaktör: Per Melander