Publicerad: 2015-11-09

Umegalans pris för "Årets avknoppningsföretag 2015" till MD Biomedical

NYHET Med en produktidé från forskarstudierna vid Umeå universitet grundade Pernilla Abrahamsson 2011 medicinteknikbolaget MD Biomedical, som därefter utvecklats till ett medicintekniskt mätverktyg som snabbare och bättre ger en bild av hur patienten mår efter en operation.

Idén uppstod av en slump då Pernilla Abrahamsson placerat en analysprob i hjärtmuskeln. Av misstag halkade proben ur hjärtat och hamnade på ytan, när sedan Pernilla inte kunde se någon skillnad i mätvärdena, så föddes idén om att utveckla en ”snällare” prob som kunde placeras på ytan istället för istället för att stickas in i organet.

Juryns motivering:

"Med ett stort entreprenöriellt driv och förmågan att lyssna till sina kunders behov har årets avknoppningsföretag lyckats med bedriften att utveckla ett akademiskt forskningsresultat till en affärsidé med stor tillväxtpotential."

Läs mer om priset, företaget och mätverktyget

Biotech Umeå 2015-11-06: Bättre patientövervakning belönas: MD Biomedical "Årets avknoppninsföretag" på Umeågalan

Umeå universitets pressmeddelande 2014-11-13: Nyutvecklad probe kan upptäcka syrebrist i magsäcken

Om MD Biomedical

MD Biomedical grundas 2011, och är sedan 1 maj 2015 ett dotterbolag till Uppsalabaserade företaget Senzime. Tillverkningen av mätverktyget Onzurf sker i Tyskland och produkten kommer att testas på en klinisk studie i Lund med start vid årsskiftet.

Redaktör: Michael Nordvall