Publicerad: 2011-05-23

UMIT Research Lab invigs på fredag

NYHET UMIT Research Lab är Umeå universitets strategiska satsning på avancerad simulerings- och programvaruteknologi. Fredagen den 27 maj klockan 10 invigs laboratoriet. Konferencier för dagen är Staffan Ling.

Det nya laboratoriet är en innovationsmiljö där forskare från områdena datavetenskap, fysik och matematik samarbetar med industrin i syfte att utveckla nya interaktiva verktyg och arbetssätt.

I de nya lokaler som invigs inryms drygt 30 forskare och sammanlagt engagerar UMIT ett 50-tal forskare från områdena modellering, beräkningsmetoder, infrastruktur, programvara, simulering, visualisering, optimering och reglerteknik. Inom UMIT får forskarna tillgång till interdisciplinär forskning, toppmodern utrustning, inte minst HPC2N:s kraftfulla parallelldatorsytem, och en kreativ internationell arbetsmiljö.

Tid: Fredagen den 27 maj kl 10-14
Plats: MIT-huset, Umeå universitet

Program invigningen:

10.00 Inledande kaffe och mingel
10.15 Öppnande av rektor Lena Gustafsson
10.45 UMIT – översikt
11.00 Inbjudna talare: Tomas Lagerberg, forskningschef för Automation Technologies vid ABB Corporate Research Lennart Karlsson, professor LTU, föreståndare för VINN Excellence Faste Laboratory Centre for Product Innovation Ted Fjällman, projektkoordinator Innovation för tillväxt, Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin
12.00 Öppningsceremoni
12.05 Visning av labbet

Läs mer på: http://www.org.umu.se/umit/english/

Journalister hälsas välkomna att delta i invigningen!

För ytterligare information, kontakta: Christina Igasto Telefon: 090-786 77 88 eller 070-980 68 62
E-post:igasto@cs.umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh