Publicerad: 2024-03-18

Ett nytt forskningsprojekt ska undersöka effekterna av ojämlikhet inom par över tid

NYHET Ett nytt internationellt projekt har fått finansiering. Professor Anna Baranowska-Rataj och hennes team vid CEDAR kommer att vara en del av ett projekt med titeln Family outcomes of assortative mating: New insights based on couple-level survey/register data.

Anna Baranowska-Rataj och hennes kollegor vid Enheten för demografi och åldrandeforskning (CEDAR) bjöds in av professor Nadia Steiber vid University of Vienna, att delta i projektet Family outcomes of assortative mating: New insights based on couple-level survey/register data. Projektet kommer att genomföra banbrytande tvärvetenskaplig forskning baserat på stora datamängder om socialt relevanta frågor.

− Forskargruppen vid CEDAR ser verkligen fram emot detta. Att samarbeta med lysande kollegor från Wien kommer att bli jättekul och en möjlighet att utbyta kunskap, erfarenheter och lära av varandra, säger Anna.

Forskningen inom projektet kommer att bidra till ett växande forskningsfält kring vad demografer kallar ”assortative mating”, en term som syftar till hur sammansättningen av relativa ekonomiska fördelar som utbildningsnivå, yrkesstatus eller inkomst ser ut inom par.

− Par i Europa bestod tidigare främst av partnerskap där mannen var mer utbildad och tjänade mer pengar än sin kvinnliga partner. Men dessa mönster av relativa ekonomiska fördelar i par har förändrats, eftersom kvinnor idag är mer benägna att slutföra en högre utbildning, få ett bra jobb med hög lön och hög yrkesstatus. Vi ser alltså en mycket större variation i parförhållanden, med en växande andel partnerskap där kvinnor är bättre utbildade än sin partner och/eller tjänar mer än sin partner, säger Anna

Det här projektet kommer att fokusera särskilt på par där hustrun (den kvinnliga partnern) är mer välutbildad än mannen (den manliga partnern).

Vi kommer att undersöka effekterna av var människor bor och arbetar på vilka typer av partners de väljer. Därefter studerar vi konsekvenserna av "moderna relationer" där kvinnan är mer utbildad och/eller tjänar mer än mannen när det gäller familje- och arbetsrelaterade beslut, forsätter Anna

Inom projektet kommer de att undersöka hur partnernas relativa resurser påverkar när par bestämmer sig för att bilda familj, hur många barn de får och hur friska dessa barn är. Och slutligen kommer de att undersöka hur barnafödande påverkar inkomstskillnaderna inom par.

− Hur ojämlikhet i ekonomiska resurser inom par påverkar relationer, familjeplanering, arbetskarriärer och jämställdhet mellan partners är ännu inte grundligt studerat. Vårt projekt syftar till att fylla luckan med hjälp av storskaliga registerdata, kopplade till undersökningsdata, som gör det möjligt för oss att noggrant undersöka hur ojämlikhet mellan könen inom par utvecklas över tid.

Läs mer om projektet