Publicerad: 2015-05-27

Ung forskare med komfort och energi i fokus prisas

NYHET Umeåforskaren Bin Yang har fått ett prestigefullt pris inom området komfort och energieffektivitet i byggnader av den europeiska energiorganisationen REHVA. Hans forskning bedöms vara av framstående internationell klass och det är första gången priset går till en forskare vid ett svenskt lärosäte.

– Priset betyder jättemycket för mig! Jag är glad över att få sådant erkännande från kollegor i EU och det uppmuntrar mig till att fortsätta min vetenskapliga bana och försöka nå nya framgångar inom mitt område, säger Bin Yang, forskarassistent vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik.

Priset är personligt och förutom att han får ett diplom och 500 EUR är han inbjuden att resa runt till ett antal lärosäten i Europa och presentera sin forskning.

Som forskare från ett land utanför EU – Bin Yang kommer ursprungligen från Kina – tycker han att det är mycket viktigt att integreras i det lokala forskningssamhället.

– Det känns därför extra roligt att få berätta om mina forskningsresultat för kollegor, inte bara i Sverige utan även i andra europeiska länder.

Bin Yang fokuserar sin forskning på att skapa hälsosamma och bekväma inomhusmiljöer på ett energieffektivt sätt.

Ur prismotiveringen:

“As principal investigator at the lab at Umeå University he has proved very excellent research abilities as well as theoretical skills. He has also proved outstanding skills in networking as well as in team working. For the future it is our firm belief that Dr Bin Yang will be a distinguished representative for his scientific field.”

Biografi:

Bin Yang föddes i Tianjin, Kina år 1978. Han erhöll sin doktorsexamen år 2009 från Danmarks Tekniske Universitet och National University of Singapore. I dag arbetar han som forskarassistent på institutionen för tillämpad fysik och elektronik vid Umeå universitet. Innan han började arbeta vid Umeå universitet, hade han en postdoktortjänst hos professor William Nazaroff, University of California, Berkeley.

Bin Yang har erhållit ett stort antal priser, däribland ASHRAE Ralph Nevins Physiology and Human Environment Award år 2014 och Chinese Government Award for Outstanding Self-financed Students Abroad år 2008.

Pressfoto för nedladdning. Foto: Slussen.biz

Bildtext: Dr Bin Yang tar emot REHVAs utmärkelse REHVA Young Scientist Award för sin forskning av styrelseordförande professor Karel Kaberle från Tjeckien.

Om REHVA:

REHVA är en förkortning av The Federation of European Heating, Ventilation and Air Conditioning Associations. Det är en paraplyorganisation med mer än 100 000 forskare och ingenjörer från 27 länder i Europa, som ägnar sig åt att förbättra hälsa, komfort och energieffektivitet i byggnader och samhällsplanering. Organisationen stödjer och bedriver forskning och utveckling, organiserar internationella konferenser, utger publikationer och tidskrifter bedriver standardisering inom området och så vidare. I alla länder finns det nationella medlemsorganisationer. Den svenska organisationen heter Energi- och Miljötekniska Föreningen.

Mer information om priset:

För mer information, kontakta gärna:

Bin Yang, institutionen för tillämpad fysik och elektronikTelefon: 090-786 61 17
E-post: bin.yang@umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh