Publicerad: 2013-06-26

Ungdomar bygger Umeå i 3D

NYHET Se Umeå i 3D på internet. Det är möjligt tack vare ett annorlunda sommarjobb för 35 ungdomar i Umeå som fotograferar byggnader i staden och sedan lägger upp dem på Google Earth.

Fjolårets populära sommarjobb med att dokumentera Umeå i 3D-modeller fortsätter också i år. Den här gången är det 35 ungdomar som under några sommarveckor cyklar omkring i Umeå för att med kamera dokumentera hus och byggnader. Bilderna använder de sedan för att bygga 3D-modeller som läggs ut på Google Earth.

– Den här gruppen har redan laddat upp sex hus till Google Earth så nu är Umeå lite mindre platt, säger Filip Vikström, som tillsammans med Anna Palmér och Josefin Mörk är handledare för den första omgången av sommarjobbare. De är alla tre studenter vid Umeå universitet och hjälper sommarjobbarna med allt praktiskt kring 3D-dokumentationen.

Realistiska 3D-modeller

Att skapa realistiska 3D-modeller är ett tidskrävande arbete. Sedan ungdomarna fotograferat husen bearbetar de dem i ett bildredigeringsprogram där exempelvis träd, bilar och människor tas bort. För att 3D-modellerna ska bli realistiska kläs husfasaderna med de bilder som ungdomarna tagit och laddas därefter upp till Google Earth.

– För många av ungdomarna är det här deras första jobb och det är roligt att de kan visa upp vad de har gjort hemma och på skolan, säger Anna Palmér.

– Eftersom vi håller till på universitetet har ungdomarna också fått se vilka utbildningar som finns här. Det märks att de fått ökat intresse för universitet, säger Josefin Mörk.

Bakom projektet med att bygga Umeå i 3D står Umeå kommun tillsammans med Umeå universitet och it-företagen Sogeti och Tieto.

Bilden ovan: Sara Stenman, Matilda Lindroth och Anni Kan är tre av de sommarjobbande ungdomarna som bygger upp Umeå i 3D-modeller.

Den första gruppen av två som under sommaren fotar byggnader i Umeå som sedan läggs upp i 3D på Google Earth. Till höger sommarjobbarnas handledare, studenterna Anna Palmér, Filip Vikström och Josefin Mörk.

Redaktör: Mikael Hansson