Publicerad: 2009-01-27

Uniaden 2009: Möten mellan studenter och företag

NYHET Den 27 januari hade 5 000 studenter möjlighet att träffa representanter från närmare hundra företag. En öppen matchmaking mellan företagens behov av att visa upp sig och studenternas intresse av utmaningar efter studierna.

Årets Uniaden är den 14:e i ordningen och en av de största arbetsmarknadsdagarna i sitt slag i landet. Teknologer, naturvetare, designstudenter, ekonomer, systemvetare samt personalvetare har fått chansen att träffa företag, organisationer och myndigheter från hela Sverige för att marknadsföra sig själva och få veta mer om den arbetsmarknad som väntar efter studierna.

Övre bilden: Element Six, med huvdkontor i Robertsfors, besöker Uniaden för tredje gången, för att fånga upp studenters intresse för tillverkningsindustrin i regionen i allmänhet och på Element Six i synnerhet.
– Vi är ett litet företag, men har en stor utvecklingsavdelning där vi anställer naturvetare och teknologer, berättar Pär Schelin och Anna Sjögren, som på bilden flankeras av Boel Elmroth, ENS.

Utställning, Speedmeetings – och halsband

Drygt 90-talet utställare – från Banverket till IKEA, från SEB till Sweco – har i år valt att visa upp sig på mässområdet i Universum. Arrangörerna har också erbjudit gästföreläsningar, kontaktsamtal och "speedmeetings". Mässan avslutas på tisdagskvällen med bankett för arrangörer, utställare och besökare.

En ny idé för att underlätta kontakter är att alla besökande studenter fått ett halsband i en färg som representerar just deras utbildning, vilket ska göra det lättare för företagen att söka upp studenter som passar deras företag. På motsvarande sätt har företagens montrar märkts med färgprickar.

Läs mer om just det på http://www.uniaden.com/nytankande

Undre bilden:
Martinssons byggsystem från Bygdsiljum har numera också kontor i Umeå och Stockholm, där man trots konjunkturen söker folk.
– Vi är på Uniaden för andra gången, för att sprida kännedom om företag eftersom vi ständigt är på jakt efter folk. Det här är ett perfekt ställe nå ut till framför allt byggingenjörer, menar projektingenjör Daniel Johansson, som tillsammans med konstruktörern Viktor Rönnblom och projektingenjören Fredrik Henriksson vigt dagen åt att träffa umeåstudenter.

Foto: Malin Vikström

Redaktör: Malin Wikström