Publicerad: 2011-09-16

Unik fackbok om utryckningskörning för poliser

NYHET För första gången i Sverige presenteras en fackbok som handlar om utryckningskörning i trafiken. Boken har titeln ”Utryckningsföraren” och är skriven av 16 författare varav tre vid Umeå universitet.

Författarna som är verksamma som forskare, polislärare och yrkesverksamma poliser i Sverige och i USA delar med sig av praktik, forskning och teori i trafiksäkerhet, arbetsmiljö och säkerhetsfrågor.

Mångårig forskning

Bokens redaktör är Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, vid institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, enheten för kirurgi vid Umeå universitet. Boken är resultat av ett mångårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet som behandlat skador hos polispersonal efter olyckor med polisbilar.

Från Umeå universitet medverkar också två polislärare i boken. Stig Norén och Ronny Söderman som är verksamma vid polisprogrammet vid Umeå universitet skriver om vikten av en bra körställning vid polisbilskörning samt utbildningsfrågor.

Kontakt:

Om du vill komma i kontakt med de tre Umeå-författarna i boken kan du nå dem enklast genom deras mobiltelefoner:

Stig Norén, polislärare vid polisprogrammet vid Umeå universitetMobil: 070-677 38 55.Ronny Söderman, polislärare vid polisprogrammet vid Umeå universitetMobil: 0706-74 23 89Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, enheten för kirurgi, Umeå universitet
Mobil: 0761-72 47 11

Boken som ges ut på Meyers förlag visas på bokmässan i Göteborg på torsdag - söndag i nästa vecka.

Redaktör: Carina Dahlberg