Publicerad: 2020-11-24

Unikt Nobelprogram med svenska och koreanska forskare

NYHET Tisdagen den 1 december arrangeras Sweden-Korea Nobel Memorial Program 2020. Svenska och koreanska forskare kommenterar årets Nobelpris i ett helt nytt virtuellt program öppet för alla intresserade.

Text: Petra Käck

– Sweden-Korea Nobel Memorial Program 2020 firar vetenskap, upptäckarglädje och nyfikenhet. Från Umeå universitet medverkar Annelie Bränström Öhman, professor i litteraturvetenskap i detta spännande program. Hon kommer att kommentera årets litteraturpris som gick till Louise Glück, berättar Helena Gradin, biträdande chef på International Office.

Umeå universitet har sedan 2013 samarbetat med Svenska ambassaden i Seoul för att rekrytera studenter från Sydkorea. Nu har samarbetet utvecklats till att även inkludera forskning. De svenska lärosäten som deltar är Umeå universitet, Göteborgs universitet, KTH och Lunds universitet. Samarbetsprojektet stöds också av Svenska institutet och Näringsdepartementet.

– Sverige och Sydkorea firade förra året 60 år av diplomatiska relationer. Genom att diskutera Nobelprisen utifrån olika perspektiv hoppas vi på att skapa en kontext och en större förståelse för vår omvärld, fortsätter Helena Gradin.

Nobelsymposiet hoppas på att främja intresset för högre utbildning, forskning och utveckling inom områdena vetenskap, teknik och humaniora både i Sverige och Sydkorea. Programmet kommer att kunna följas på antingen engelska eller koreanska.

Sweden-Korea Nobel Memorial Program 2020
Tisdagen den 1 december
05.30-07.30 Medicin, fysik och kemi
08.00-09.30 Ekonomi