Publicerad: 2014-04-29

Unikt teatersamarbete om Norrland blev ämne för D-uppsats!

NYHET 3 maj kl 15.00 på Noliahallen i Umeå är det premiär för föreställningen och projektet NORRLÄNDSK PASSION! Marie Malmberg, kulturanalysstudent, skriver D-uppsats om det unika samarbetet.

Uppsatsen som planeras vara klar till sommaren har koncentrerats kring förutsättningarna och förberedelserna för projektet fram till premiär.

- Jag har fokuserat på hur Norrland och norrlänningar representeras i projektet, vilka val regissörer, producenter och marknadsförare gjort under förarbetet och var de hämtat inspiration. Jag är personligen intresserad av hela arbetet bakom teater, vem får synas på scen, vem ser föreställningarna, varför ses inte vissa föreställningar av vissa människor osv. säger Marie Malmberg.

I projektet NORRLÄNDSK PASSION samlas fem norrlandsteatrar för första gången för att skapa en helkväll med föreställningen– en teaterupplevelse förstärkt med dans, ljus, bildprojektioner och musik. På scenen finns 22 skådespelare och dansare. Tillsammans med lokala körer på varje spelort blir det en ensemble med mer än 50 personer vid varje föreställning. Det bjuds på avsnitt ur tre pjäser med olika perspektiv på människor i Norrland. Från el-konfliktens mörklagda Övertorneå via ett otroligt framgångsrikt callcenter i Bastuträsk till gammgossen Leif utanför Sundsvall som satt igång en rykteskarusell efter sin semester i Thailand. Det sägs att han träffade kärleken där...Norrländsk passion är ett teaterepos om ursprung och födelse, kärlek och längtan och om ljus och mörker – om ensamma, trångsynta, kärlekslängtande människor i norr.
För er som är nyfikna på föreställningen finns här en trailerLäs mer om och sök Kulturanalysprogrammet!

Redaktör: Therese Högberg