Publicerad: 2020-11-27

Universitet kräver att Djalali släpps fri

NYHET Den svensk-iranske forskaren Ahmadreza Djalali sitter sedan 2016 fängslad i Iran. Han är anklagad för spioneri och riskerar nu att avrättas. Det internationella nätverket Scholars at Risk arbetar intensivt för att få honom frigiven. Umeå universitet, som är medlem i nätverket sedan 2016, står helt bakom arbetet med att få Djalali frisläppt.

Text: Camilla Bergvall

– Den akademiska friheten är viktig att värna över hela världen. Att som i det här fallet fängsla en enskild forskare och döma honom till döden på väldigt lösa grunder är ett allvarligt hot mot såväl rättssäkerhet som den akademiska friheten, säger rektor Hans Adolfsson, och är djupt oroad över utvecklingen i fallet.

Umeå universitet har nu skrivit under det upprop som Scholars at Risk har tagit fram, och som riktar sig till ledarna i Iran och till företrädare för FN och EU för att de ska agera för att släppa Ahmadreza Djalali fri.

– Vi gör allt som står i vår makt för att tillsammans med människorättsorganisationer, utländska lärosäten och regeringsföreträdare påverka Iran att frige Ahmadreza Djalali. Vi hoppas att den diplomatiska processen som bedrivs från svenskt, europeiskt och internationellt håll har effekt, säger Karolina Catoni, biträdande enhetschef vid International Centre vid Göteborgs universitet och koordinator av den svenska sektionen av Scholars at Risk, SAR-Sverige.

Om Scholars at Risk

Scholars at Risk (SAR) är ett internationellt nätverk som arbetar för att värna akademisk frihet och ge skydd åt riskutsatta forskare. Över 500 lärosäten, varav 21 i Sverige, är medlemmar i nätverket. Den svenska sektionen, SAR-Sverige, koordineras sedan 2016 från Göteborgs universitet.

Scholars at Risk

SAR-Sverige

Debatt: Stoppa avrättningen av Ahmadreza Djalali

Ökar sitt engagemang för hotade forskare