Publicerad: 2020-03-20

Universitetet bistår regionen med handsprit

NYHET Kemikalieinspektionen lättar i dag på reglerna för desinfektionsmedel på grund av coronaviruset och handsprit kan börja tillverkas till exempel på Umeå universitet. Vid universitetet samlar man dessutom in befintlig handsprit på toaletter och i förråd.

Text: Ingrid Söderbergh

Efterfrågan på handsprit och desinfektionsmedel är stor inom bland annat sjukvården. Kemikalieinspektionen lättar därför från i dag på reglerna för desinfektionsmedel på grund av coronaviruset. Med dessa tillfälliga regellättnader kan fler aktörer tillverka och sälja de desinfektionsmedel som sjukvården har ett skriande behov av.

– Fakulteten vill självklart bistå på bästa sätt för att möta behov och utmaningar som följer i coronavirusets spår. Kemiska institutionen har tillgång till både expertis och de kemikalier som krävs för tillverkning säger professor Mikael Elofsson, dekan på Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet.

Några medarbetare på Kemiska institutionen har därför under dagen producerat handsprit i sina laboratorier enligt WHOs recept.

– Vi är uppe i cirka 75 liter just nu men det blir nog lite mer innan dagen är slut. Detta ska levereras till sjukhuset. Även Institutionen för medicinsk kemi och biofysik ställer upp med lite 96-procentig etanol som är en viktig komponent i handspriten, säger Fredrik Almqvist, professor på Kemiska institutionen vid Umeå universitet.

Insamling av handsprit på campus

Personal vid Universitetsservice samlar in handsprit som är utställd på toaletter och andra ytor på Umeå universitet. Det finns naturligtvis tvål och vatten för medarbetare att använda, vilket fungerar utmärkt.

– All handsprit som vi kan undvara kommer vi att transportera över till NUS där behovet är stort. I det läge vi befinner oss i nu är det viktigt att vi tillsammans kan styra de resurser som finns dit de behövs mest i samhället, säger Joakim Hallstig, enhetschef på Universitetsservice vid Umeå universitet.