Publicerad: 2022-02-28

Universitetet hissar ukrainsk flagga och ger stöd till studenter och forskare

NYHET Umeå universitet följer situationen i Ukraina och gör sitt yttersta för att stötta de studenter och forskare från landet som just nu befinner sig Umeå. På campus hissas den ukrainska flaggan som en manifestation av Umeå universitets stöd till Ukraina.

Text: Jonas Lidström

Rysslands pågående invasion av grannlandet Ukraina är en nyhet som skakar världen.

Universitetsledningen och flera andra funktioner inom Umeå universitet följer händelseutvecklingen i Ukraina löpande för att förstå hur kriget och omvärldsläget påverkar universitetets uppdrag och verksamhet.

- Det här är en sorglig utveckling av den pågående konflikten som vi ser. Vi känner med alla som drabbas, och gör vårt yttersta för att se till att medarbetare och studenter som kan beröras kan erbjudas stöd och säkerhet, säger rektor Hans Adolfsson.

Flera ukrainska studenter och forskare på utbyte vid Umeå universitet

Student- och personalutbyten med lärosäten i Europa och världen är en viktig del av Umeå universitets internationella arbete.

International Office meddelar att inga studenter eller medarbetare befinner sig på utbyte i Ukraina i nuläget. Men det finns ett antal studenter och forskare från Ukraina som har kommit hit inom ramen för olika projekt som bedrivs på institutionsnivå. International Office och andra verksamheter vid universitetet arbetar med att stötta dessa personer.

Umeå universitet är också medlemmar i Scholars at risk, ett nätverk som finns för att ge stöd och hjälp till akademiker som verkar i utsatta områden.

Samtalsstöd kan bokas vid behov

Studenter som har anhöriga i Ukraina eller på annat sätt berörs av utvecklingen kan kontakta Studenthälsan för krisstöd. Studenthälsan prioriterar särskilt dessa studenters behov så att de snabbt kan få det stöd de behöver.

Medarbetare som har behov av samtalsstöd med anledning av kriget i Ukraina är välkomna att kontakta Umeå universitets företagshälsovård, Feelgood.