Publicerad: 2013-07-29

Universitetet på Europaturné

NYHET Från Paris till Warszawa - inför kulturhuvudstadsåret får sju europeiska städer besök av Umeå universitet. Caught by Umeå ska locka studenter, alumner och forskare till Umeå.

Med start i september 2013 rullar Caught by Umeå igång en två månader lång turné genom Europa. Besöksstäderna är Köpenhamn, Warszawa, London, Amsterdam, Paris, Barcelona och Hamburg.

– Syftet är att marknadsföra Umeå och det nordliga rummet. I samarbete med Umeå kommun och Visit Sweden som projektleder och delfinansierar turnén är Umeå universitet den största av aktörerna, säger Jonas Ericson, universitetets projektledare för turnén.

Tre målgrupper vill universitetet nå genom Caught by Umeå: nya studenter, alumner samt forskargrupper i städerna.

– Umeå universitet har ett framgångsrikt alumnnätverk i Kina och vi vill bygga ett liknande nätverk i Europa. Studenterna försöker vi nå genom budskap om fördelarna med att studera i Sverige och att många av Umeå universitets utbildningar ges på engelska.

Det ska synas och höras när Umeå universitet är ”in town”. I en uppblåsbar och mobil evenemangsbyggnad kommer det att hända spännande saker.

– Vi bjuder in till mingel med nordisk och samisk musik, mat och kultur, och aktörer som Arkitekthögskolan och Designhögskolan håller inspirationsföreläsningar. Kultur på campus gör så kallade Culture trades där man bjuder på en artist från Umeå, i utbyte mot att staden skickar en egen artist till Umeå under 2014. Det blir också tävlingar, exempelvis Artists Caught by Umeå där kreatörer inom design, foto och film tävlar med sina tolkningar av norra Sverige. Bidragen ställs ut i de olika städerna och besökarna kan rösta.

Enheter vid Umeå universitet har kunnat ansöka om medel för att delta i Caught by Umeå, ur projektbudgeten på en miljon kronor. Universitetet står för hälften via kontot för internationell marknadsföring och Umeå kommun för resten. Medlen kan användas till resor och hotell.

– Vi har fått in tolv ansökningar. Just nu jobbar vår projektgrupp på fem personer hårt för att få ihop allt. Artister bokas, aktiviteter planeras – vi lägger ett logistiskt pussel över Europa, avslutar Jonas Ericson.

Redaktör: Sofia Eriksson