Publicerad: 2009-06-03

Universitets första språkkonsulter tar examen

NYHET För tre år sedan började de första studenterna på det nya språkkonsultprogrammet vid Umeå universitet. Nu tar de sin examen, och är redo att gå vidare ut i arbetslivet som fullfjädrade kommunikationsexperter. Media och allmänheten hälsas välkomna till avslutningsceremonin.

Den 5 juni arrangeras en avslutningsceremoni med diplomutdelning för de första språkkonsulterna vid Umeå universitet. Ceremonin äger rum i Dramastudion, Humanisthuset, kl. 13.15 och beräknas pågå i ungefär en timme. Välkommen!

------------
Program
Programföreståndare Jonas Carlquist inleder Studentkårens ordförande Robert Östberg säger några ord Diplomutdelning!
Avrundning universitetslektor Asbjørg Westum

Moderator: universitetslektor Maria Dahlin
------------

Språkkonsultprogrammet är en humanistisk yrkesutbildning. Vid Umeå universitet antogs de första studenterna till programmet höstterminen 2006 och de har nu under tre år utbildats till kommunikationsexperter. Några av de studenter som nu tar examen har redan fått arbete inom både myndigheter, företag och organisationer. Flera har allt sedan starten också drivit egna företag.

Det moderna arbetslivet ställer höga krav på kommunikation, både i tal och skrift, och studenterna på språkkonsultprogrammet blir experter på dagens svenska språksamhälle. Inom utbildningen diskuteras texter och förståelse, samtal och talande, språkets variation och förändring samt relationen mellan språket och medierna. Kunskaperna är både teoretiska och praktiska, och inkluderar även arbetslivsinriktade färdigheter som t ex användning av webbmedier.

Inom språkkonsultprogrammet i Umeå läser studenterna dessutom en termin engelska, vilket anpassar deras kompetens till den språksituation som råder på många företag i dagens Sverige. Under utbildningens gång har studenterna också gjort praktik på myndigheter, företag och organisationer där de fått arbeta med olika aspekter av kommunikationens betydelse för arbetslivet.

För mer information kontakta universitetslektor Maria Dahlin, institutionen för språkstudier
tel 090-786 62 54 eller e-post.

Redaktör: Helena Vejbrink