Publicerad: 2006-09-28

Universitetsbiblioteket får en jourhavande bibliotekarie

NYHET Jourhavande bibliotekarie innebär att studenter och forskare kan få en personlig vägledning av en bibliotekarie via chatt och e-post.

Den 2 oktober öppnas den lokala tjänsten med bibliotekarier från Umeå UB. Jourhavande bibliotekarie kommer att gå att nås alla vardagar mellan klockan 13.00–17.00. På vardagskvällar kan man chatta med en nationell jourhavande bibliotekarie mellan klockan 17.00–21.00 samt lördag och söndag 13.00-17.00.

Den nationella tjänsten delas mellan 20 universitets- och högskolebibliotek över hela landet som turas om att hålla jour.
– På så vis är vi nåbara nästan jämt. Det ska bli spännande att se om det finns ett behov. Vi har inte startat den lokala tjänsten på grund av att den har efterfrågats utan för att vi tror att det är ett bra sätt för oss att ge bättre service. Vi kommer att köra en testperiod fram till sommaren och sedan ska vi ta ställning till om det ska bli en permanent verksamhet, berättar Gabriel Runeby.

Jourhavande bibliotekarie kan bland annat hjälpa till med att söka i universitets/högskolas bibliotekskatalog, välja lämplig databas eller annan elektronisk resurs för det ämne som man vill ha information om, välja lämpliga sökord, lägga upp en sökning i en databas eller i andra typer av elektroniska resurser och hitta hjälpmedel för att kunna utföra relevanta sökningar.

Syftet är att man efter vägledningen ska kunna fortsätta sökningen på egen hand.
– Jourhavande bibliotekarie kan ledsaga den som sitter framför en dator genom att visa på sökvägar på dataskärmen. Vi hoppas också att det här ska vara en bra tjänst för alla distansstudenter som har svårt att ta sig till Universitetsbiblioteket, säger Gabriel Runeby.

Gabriel Runeby, Umeå universitetsbibliotek Tel: 090-786 93 16
E-post: gabriel.runeby@ub.umu.se