Publicerad: 2008-11-26

Universitetsbiblioteket, UB firar 40 år på campus och minns -68

NYHET Första veckan i december 1968 flyttade Universitetsbiblioteket in i det då nybyggda Samhällsvetarhuset på universitetsområdet. Det uppmärksammas nu med samtal mellan före detta studenter från det gyllene året 1968 som Ronny Ambjörnsson och Åsa Bergenheim, föredrag och tidstypiska utställningar samt musik från då och nu.

– Även ett universitetsbibliotek kunde ha en vision 1968. På sätt och vis var den helt i tidens anda och kan sammanfattas i ett ord: öppenhet. Redan då talades om ”open access”. Litteratur och annan information skulle kunna nås direkt av användarna. Det har nu gått 40 år sedan UB flyttade in på campus och blev ett kunskapscentrum i universitetets hjärta. Det är något som vi vill uppmärksamma, säger Universitetsbibliotekets överbibliotekarie, Kjell Jonsson.

Tidsepoken 1968 åskådliggörs under jubileumsveckans dels i en utställning om mode, litteratur, musik och tidningsurklipp dels genom veckans programverksamhet som illustrerar tiden vid Universitetsbibliotekets inflyttning på campus och fram till idag. Bland annat visas en SVT-film från 1968 som handlar om det då nyöppnade Universitetsbibliotekets lokaler i Samhällsvetarhuset.

Program:
Måndag 1/12 13:00 ”Konstvandring i bokskogen” med Ivar Torneus
Tisdag 2/12 13:00 ”Samtal om ’68”. Ronny Ambjörnsson, Åsa Bergenheim, Bosse Sundin, Kerstin Thörn och UB:s överbibliotekarie Kjell Jonsson. Moderator Robert Östberg, Ordförande Umeå studentkår. Lokal Forskningsarkivet
Onsdag 3/12 13:00 Musik med Frida Selander. Lokal Universitetsbibliotekets utställningsyta
Torsdag 4/12 13:00 Föredrag: UB 40 år, Erik Carlqvist Lokal: Forskningsarkivet
Fredag 5/12 13:00 Magic Connection spelar musik från 1968

Programmet som pdf:
http://www.ub.umu.se/aktuellt/68_08_2.pdf Lokal: Universitetsbibliotekets utställningsyta
Allmänhet och media hälsas välkomna!

För mer information kontakta: Ulrika Andersson, informationsansvarig Universitetsbiblioteket Tel: 090-786 9522 Mobil: 070-621 9120
E-post: ulrika.andersson@ub.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg