Publicerad: 2022-01-27

Universitetskansler Sigbrit Frankes arkiv på Umeå UB

NYHET Universitetskanslern och Umeå universitets tidigare rektor Sigbrit Frankes arkiv finns nu på Umeå universitetsbibliotek.

Text: Susanne Sjöberg

Sigbrit Franke disputerade 1975 vid Umeå universitet i pedagogik på avhandlingen Utvärdering av universitetsundervisning och blev docent 1978. Året därpå blev hon tillförordnad professor i pedagogik och 1982 installerades hon som professor i pedagogik. Under 1980-talet har hon även varit gästprofessor i Berkeley. Sigbrit Franke är gästprofessor vid KTH Learning Lab. Hennes forskargärning är främst inriktad på utvärdering av kvalitet i utbildningssystem.

Som högskoleadministratör har Franke varit prefekt, dekan, prorektor och 1992–1998 rektor för Umeå universitet. 1999 utnämndes hon till universitetskansler och chef för Högskoleverket och blev då Sveriges första kvinnliga universitetskansler.

Sigbrit Frankes arkiv