Publicerad: 2018-11-13

Upp till Campus!

NYHET Det är nu dags att fira den samhällsvetenskapliga fakulteten, som inrättades vid Umeå universitet för 50 år sedan. Jubileumsfirandet pågår under en vecka i november - från den 16/11-23/11 – och innehåller en mängd aktiviteter och inslag. Jubileet vänder sig till både studenter och anställda, samt till alla som vill veta mer om vad samhällsvetenskaplig forskning och utbildningar vid fakulteten.

Lördagen den 17 november har fakulteten öppet hus under parollen Upp till Campus, och Lindellhallen fylls av spännande utställningar och presentationer av den mångskiftande forskning och utbildning som bedrivs. Förutom föreläsningar om falska nyheter och en valanalys, kommer det att finnas olika "prova-på" aktiviteter i form av exempelvis släktforskning, se hur en rättegång går till och avsmakning av mat.

Varje dag under hela veckan bjuds det på lunchföreläsningar mellan kl. 12-13, som alla går i demokratins tecken, och veckan avslutas fredag den 23 november med jubileumsföreläsningar kring aktuella och framtida utmaningar för demokratin. Bland föredragshållarna finns EU-kommissionär Cecilia Malmström, som bjudits in för att belysa demokratidilemmat utifrån ett EU-perspektiv.

– En spännande utveckling har skett inom både forskning och utbildning under de gångna 50 åren, som vi gärna vill uppmärksamma och fira. Som representant för drygt 900 anställda och 10000 studenter tror jag mig kunna säga att vi är många som är oerhört stolta och glada över vad som gjorts och görs. Jag vill därför hälsa alla varmt välkomna Upp till Campus och delta i vårt firande!", säger Ruth Mannelqvist, Dekan vid den samhällsvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet.

Se detaljerat program på: www.samfak.umu.se/om/50-ars-jubileum

För mer information, kontakta:

Ruth Mannelqvist, Dekan
ruth.mannelqvist@umu.se