Publicerad: 2011-11-04

Uppdaterat: Fyra alumner en omröstning från melodifestivalen

NYHET Umeå-låten ”Beautiful Love”, som framförs av fyra tidigare studenter, alumner, vid Umeå universitet, nådde ett enda steg från årets melodifestival. Tredje plats av åtta räckte inte till.

OBS! Tävlingen avslutad, läs mer i VK: Tävlingen slut för Beautiful love

Måndag den 7 november tävlade ”Beautiful love” i SVT:s webbjokerfinal. Låten är skriven av Erik Kohl och sjungs av David Nestander och är arrangerad och producerad tillsammans med Johannes Bergenheim och Mats Olsson.

Alla fyra har läst vid Umeå universitet och är musiklärare. Johannes Bergenheim och David Nestander har gått musiklärarutbildningen och jobbar tillsammans med Erik Kohl som musiklärare på Midgårdsskolan. Mats Olsson är musiklärare på Ersängskolan

Av cirka 600 inskickade låtar är ”Beautiful love” ett av de åtta bidrag som gått till webbfinalen.

Måndagen den 7 november mellan kl. 13.00 och 14.00 avgjordes vilket av de åtta bidragen som får tävla i Melodifestivalen 2012 genom SMS-röstning.

Alla röster behövs

– Sätt Umeå på kartan och rösta på ”Beautiful Love”! Genom att SMS:a siffran ”2” till nummer 72 211, uppmanar Johannes Bergenheim.

Han menar att alla röster behövs eftersom det är tufft att tävla mot Stockholmsbidragen.
– De har större kontaktnät eftersom musikbranschen är koncentrerad till Stockholm.

Om låten kommer till melodifestivalen är det inte säkert vem som får framföra den.
– Det är SVT som bestämmer vilka artister som får framträda så det är inte säkert att det blir David som sjunger. Oavsett hur allt går så är vi glada över att vi har kommit så här långt även om det givetvis skulle vara väldigt kul att vinna webbjokern, säger Johannes Bergenheim.

Lyssna på låtarna på SVT:s webb

OBS! Tävlingen är avslutad.

Redaktör: Carina Dahlberg